life is what happends while you are busy making other plans

Alla inlägg under augusti 2011

Av nela karlsson - 31 augusti 2011 00:49


tiden har verkligen bara flygit förbi.. och tänka sig, jag har redan bott i new york en hel månad! jag kan inte fatta hur fort en månad har gått. känns som om jag kom hit förra veckan eller så.. 


idag har jag haft en känslomässig dag. uscha! har gråtit säkert fem miljoner gånger. v. åkte hem idag och det var så himla tungt. även om vi bara har haft en månad tillsammans så var det tungt. man kommer varandra så himla mycket närmare när man bor ihop 24/7 liksom, så inte konstigt att det känns tomt nu.. sista gången vi kramades började jag gråta som ett litet barn. jag hatar verkligen att säga hejdå! även om det inte är för alltid så är det jobbigt som sjutton! 


nåja.. tack gode gud för internet och skype! då känns ens älskade inte lika långt bort som de faktiskt är.. ♥


//


it's crazy how time flies. I can't believe I've lived in new york for a whole month already. it feels like I came only last week. 


today was an emotional day. I don't know how many tears I cried.. v. went back home today and it was really hard to say good bye. I know that we've only known eachother for a month but when you live with a person 24/7 you grow much closer in a short time. when we hugged for the last time, I started to cry like a baby! oh maan.. I really hate goodbyes! 


oh well.. thank god for the internet and skype of course. that makes your loved once feel a little bit closer than they really are.. ♥

Av nela karlsson - 29 augusti 2011 13:29

igår åkte vi hemifrån till queens för att vi var strömlösa. våra vänner i queens bjöd på en underbar middag och vi spenderade både eftermiddagen och kvällen där. kom hem kring 23-tiden och var fortfarande strömlösa. tacka vetja ficklampor!


på väg till queens fotade v. alla de träd som låg tvärs över vägarna.. tänkte ladda upp lite bilder så att även ni där hemma får se hur det ser ut. och detta är bara några enstaka bilder. men vi klarade oss förvånandsvärt bra, som sagt. hela new jersey är i princip översvämmat. det var som om irene svängde på något underligt sätt så hon drog in över new jersey och new york för att sen snurra vidare mot conneticut - men long island klarade sig förvånandsvärt bra. bara mindre översvämningar och träd som ligger tvärs över vägarna och drar ner elledningar..


//


 

     



//

yesterday we left locust valley and went to queens for a wonderfull dinner with some friends. we spent basically the whole day there and were back hom around 11 pm. by that time we were still out of power so it was basically pitch black. thank god we had flashlights!


on our way to queens, v. took some pictures of the trees that fell over the roads. I thought I could use the pictures to show you guys back home what it looks like here. but this is nothing compared to what it looks like on other places. basically all of new jersey is flooded. irene kinda took a detour and missed long island. I mean.. yeah we were out of power and had some trees fall down the road but that was basically it. and thank god for that! 

Av nela karlsson - 29 augusti 2011 02:36

så irene drog in över oss. regn och hårda vindar som slet upp träd ur marken. träden föll sen över både elledningar och vägar.. så idag ser det ut som ett rent helvete här men vi mår bra och vi klarade oss utan större skador faktiskt. varken översvämmning eller så.. vi är bara strömlösa för god knows how long.. 


för tillfället sitter vi hos några vänner i queens - uppenbarligen har de ström! tack gode gud för det! jag har skypat med mor och bror, och med anna-karin och lilla alma! ♥ 

utöver dem har jag försökt uppdatera resten av er på facebook att jag lever och mår bra, men jag gör det här med - för säkerhets skull. 


vet som sagt inte hur länge vi kommer vara strömlösa men förhoppningsvis återvänder elen redan imorgon. men med tanke på att många människor är utan ström och många blev översvämmade och vägarna är fulla med fallna träd så är det förståeligt att det finns en hel del jobb att göra. så därför vågar jag inte hoppas på för mycket. huvudsaken är att vi lever och mår bra och att jag har kunnat skypa med mina närmaste för att lugna dem! lovar att återkomma så fort strömmen återkommer!


//


so we made it through the hurricane. heavy rain and wind that pulled some trees out of the ground that later on fell over roads and power lines.. we were pretty lucky because we didn't get flooded but we are out of power. so currently we are sitting in queens at friends because they still have electricity. 


I skyped with my mother and brother, anna-karin and her little alma. ♥ except for them I've tried to update the rest of you guys on facebook that I am still alive and kicking, but I'm gonna do it here too, just in case..


don't know how long we'll be without power but hopefully it'll be back tomorrow. but looking at how many people got flooded and what the roads look like and how many people are actually without electricity, I don't hope for much. the most important thing is that we all are safe and ok and I promise to get back on updating you guys as soon as possible! 

Av nela karlsson - 28 augusti 2011 00:18

okej.. jag ska försöka förklara för alla där hemma om vad som händer, och inte för att skrämma upp er där hemma utan för att hålla er uppdaterade, vilket jag har lovat att göra. jag bor i new york nu. ute på long island (LI) i ett område som heter locust valley som tillhör nassau county. hänger ni med? new york - long island (LI) - locust valley - nassau county. 


granne med nassau county ligger suffolk county som har fått evakuera. på nyheterna säger de att de ställen som kommer få ta smällarna från orkanen är new jersey shore, new york city, suffolk county (LI) ooch nassau county (LI). för tillfället är det bara en massa regn här men utöver det är det ganska lugnt. vid 8 pm väntas helvetet braka loss.. jag vet inte om vi kommer ha ström eller inte. jag vet inte om vi kommer få stanna hemma eller om vi kommer bli tvungna att evakuera. just nu vet jag ingenting. vi håller koll på nyheterna så gott som 24/7 men jag vill inte kolla för mycket eftersom det skrämmer upp mig.. rejält. 


jag har packat alla mina viktiga papper, mitt pass, pengar och försäkringskort i en återförslutningsbar plastpåse. förhoppningsvis är den vattensäker utifall att vi skulle behöva lämna huset väldigt fort. 


tidigare ikväll var det ännu en jordbävning men denna var betydligt mildare än den förra. endast 2,9. den som var tidigare i veckan var 5,9. dagens jordbävning var förvisso inte i new york utan lite längre söderut men enligt nyheterna rör den sig mot new york. och för första gången på evigheter är nyc nästintill helt öde. subways, bussar, taxibilar.. det mesta står stilla. hela manhattan berkänas bli översvämmat. över 9000 flyg har blivit inställda. mother earth is really pissed off, that's all I can say!


//


I will do my very best to try to explain what is going on here right now. I live in new york, on long island (LI), in locust valley that belongs to nassau county. ok? new york - long island (LI) - locust valley, nassau county. 


next to nassau county is suffolk county. suffolk county is evacuated and on the news they are saying that the most blows from the hurricane will come on new jersey shore, new york city, suffolk county (LI) and nassau county (LI). at the moment its just a lot of rain but nothing more than that. according to the news, which we are following basically 24/7, the hurricane will be here around 8 pm. 


I have packed all my important documents and money in a zipper bag that will hopefully keep them safe in case we need to leave the house in a hurry. 


earlier tonight there was another earthquake. though this one was only 2,9 and not really in new york but according to the news it is moving up to new york. for the first time in like.. forever, nyc is basically all empty. the subway, the busses.. everything. manhattan is expected to be flooded. mother earth is really pissed off, that's all I can say. 

Av nela karlsson - 27 augusti 2011 00:57

you get knocked down - get up again!

Av nela karlsson - 26 augusti 2011 12:51

jag har varit dyng-förkyld hela veckan men idag känns det lite bättre. ingen feber, ingen halsont - bara hosta och täppt näsa. nåja, det går över snart.. 


igår var vi ut till huntington för trerättersmiddag. himla fint ställe faktiskt - för att inte tala om maten! sjukt gott!! ikväll är planen att vi ska ta oss in till nyc för en utekväll.. frågan är bara om vi har möjlighet att ta oss in pga tornadon som är på väg in över östkusten och orsakar panik. 


jag vill bara meddela alla mina fina där hemma i sverige att jag mår bra och här ute på long island där jag bor, verkar vi bli ganska skonade från tornadon. vi väntas få regn och rejäla vindar men vi behöver inte evakuera. ni behöver inte oroa er och jag lovar att försöka hålla er uppdaterade om läget. dock vet jag inte om jag kommer ha internet eftersom de starka vindarna kan slita loss elledningar och orsaka bland annat strömavbrott. men som sagt.. jag ska göra mitt bästa för att hålla er uppdaterade! 


//


I have been sick all week but today I feel a little bit better. don't have a sore throat anymore and no fever. just cough and a congested nose. but I'll be back on track again soon. 


last night we went to huntington for a three course dinner. the place was so fancy and the food was oh so jummy!!! tonight we were planning on going out in the city but the question is if we will get to the city.. because the hurricane is getting closer and people are panicking. 


I just want all my loved once to know that I am ok and here on long island where I live, we will not be as affected. we will have rain and heavy wind but we don't need to evacuate. you don't have to worry! everything is ok! and I will do my very best to keep you all updated. though I'm not to sure if internet will be avaliable because the heavy winds may take out the electricity but.. I promise to do my best!

Av nela karlsson - 24 augusti 2011 00:18

idag satt jag i fåtöljen och pratade med v. när jag plötsligt kände hur det skakade under mig. först trodde jag att jag själv skakade stolen undermedvetet men sen tittade jag runt i rummet och såg att allt annat skakade också! helt sinnessjukt! jag har aldrig i mitt liv upplevt en jordbävning.. inte förän idag alltså. men det var inte så farligt.. i alla fall inte här ute på long island. det var tydligen värre inne i stan. 


jag hörde av mig till mor så fort jag och v. hade lagt på. jag vet inte riktigt vad som kommer att sägas på svenska nyheter så jag vill inte att hon ska oroa sig i onödan. jag mår bra och alla omkring mig mår bra - bara ett litet skak, som sagt. 


har snorat hela dan och haft feber och druckit oändligt antal koppar te men det blir nog bättre imorgon, hoppas jag! jag vill definitivt vara frisk i helgen!! och tänka sig.. imorgon är det redan onsdag! dagarna går så fort, det är helt ofattbart!


//


today I was sitting in the armchair talking with v. on the phone when I felt that it was shaking! at first I thought that I was shaking it subconsciously but then I took a look around in the room and noticed that everything else was shaking as well.. so crazy! I have never experienced an earthquake before but fortunately it was only a very small one, at least here on long island. I've heard that it was worse in the city.


I wrote to mom as soon as I hung up the phone. don't really know what they will say on the swedish news so I kinda wanted to tell her that I was ok and that she doesn't have to worry. 

have had a little fever today and I constantly had to blow my nose. gosh! I've also drank like 5 billion cups of tea so I'm hoping to feel better tomorrow! I definitly want to be back on track this weekend. and imagine.. tomorrow is already wednesday! the time just flies away! it's unbelievable! 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vad för slags blogg läser du helst?
 personlig, vardaglig
 om sex och samlevnad
 om bil och motor
 om mode
 om familjeliv
 om djur och natur
 om miljön och klimathotet
 om musik/kändisar
 lite av varje
 inget av ovanstående

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25 26 27 28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Bloglovin'

bloglovin

counting..


Ovido - Quiz & Flashcards